شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۵، جلسه ستاد برداشت محصولات پائیزه شهرستان ازنا با حضور محسن جمالی معاون عمرانی فرمانداری، الیاسی معاون دادستان، فرشاد بابایی مدیر اداره تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان لرستان، بهرام نظری مسئول طرح پایداری تولید سازمان جهادکشاورزی استان لرستان، غلامعلی فتحی مدیر کل تعاون روستایی استان، امیری اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، صادق رحمتی مدیرجهادکشاورزی شهرستان ازنا و همچنین جمعی از رؤسا و نمایندگان ادرات سطح شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه جمالی معاون فرماندار ضمن عرض خیرمقدم خدمت حضار هدف از برگزاری ستاد برداشت شهرستان را آمادگی و هماهنگی کلیه دستگاههای اجرایی دانست.
در ادامه صادق رحمتی مدیرجهادکشاورزی شهرستان ازنا و دبیر ستاد برداشت؛ گزارش مبسوطی از وضعیت محصولات پائیزه در سطح شهرستان را ارائه نمود.
وی عنوان کرد با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت محصولات پائیزه در سطح شهرستان که از ۱۰ تیرماه لغایت ۲۰ شهریورماه ادامه دارد، هماهنگی دستگاههای اجرایی در راستای تسهیل در فاز برداشت و حفظ و صیانت از حق و حقوق بهرهبرداران بخش کشاورزی میبایست در دستور کار قرار گیرد.
مدیر جهادکشاورزی در ادامه ضمن تشریح وظایف اعضای کارگروه ستاد برداشت؛ اقدامات لازمالاجرا در عملیات برداشت از جمله؛ تشکیل کارگروه تشخیص و تطبیق با توجه به معرفی کارشناسان از سوی جهادکشاورزی، نصب نرخنامه مصوب و جدول پاکی در مراکز خرید، قرنطینه ماشین آلات برداشت هنگام ورود به شهرستان، انجام معاینه فنی و کالیبراسیون دستگاهها، نظارت اکیپهای نظارتی چهارگانه وابسته به مدیریت جهادکشاورزی بر روند فعالیت ماشین آلات برداشت، ضد عفونی دستگاهها، از بین بردن علفهای هرز خشک در حاشیه جادههای شهری و روستایی، آماده سازی ماشین آلات اطفاء حریق، ایجاد آتشبر بین مزارع زراعی و منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت ماشین آلات حمل آب، تردد کمباینهای برداشت در مسیرها طبق قوانین، تخصیص سهمیه سوخت ماشینآلات برداشت، عدم اجازه خروج کمباینهای برداشت از شهرستان تا پایان عملیات، عدم صدور بارنامه خروج گندم از شهرستان، اطلاع رسانی گسترده به کشاورزان جهت حفاظت از مزارع و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی با تجهیز ماشین آلات به دنباله بندها و تانکرهای آب و سمپاش، اعلام نرخ مصوب کمباینهای برداشت، تأمین ماشین آلات حمل محصول، جلوگیری از فعالیت کمباینهای دارای ریزش زیاد و ... را بیان نمود.
بابایی مدیر تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان لرستان عنوان کرد؛ با توجه به اینکه ۲۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع گندم در کل استان میباشد، تعداد ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی کامیون برای حمل و نقل این میزان محصول مورد نیاز است. وی ادامه داد با توجه به اینکه شهرستان ازنا هم مرز با استان همجوار میباشد، جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی حائز اهمیت بوده و انتظار میرود با همکاری نیروی انتظامی و همچنین سایر دستگاههای اجرایی مرتبط از این تخلف جلوگیری بعمل آید. بابایی افزود؛ تخصیص سهمیه سوخت ماشینآلات برداشت انجام شده که در اسرع وقت در اختیار مدیریت شهرستان قرار خواهد گرفت.
ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع، توجیه بهرهبرداران جهت آماده سازی ماشین آلات کشاورزی در راستای اطفاء حریق احتمالی با ایجاد آتش بر، همکاری بانک کشاورزی با بهرهبرداران در خصوص مهلت وصول مطالبات و ثبت اطلاعات بهرهبرداران در سامانه پهنه بندی و ... سایر موارد مطرح شده مدیر تولیدات گیاهی سازمان بود.
در ادامه حاضرین در جلسه پس از بحث و تبادل نظر، به ترتیب مسائل و موضوعات موجود در دستگاههای خود پیرامون مرحله برداشت محصولات پائیزه شهرستان را بیان نموده و قول مساعد در خصوص همکاری همهجانبه تا اتمام مرحله برداشت را ارائه دادند.
معاون فرماندار ضمن جمعبندی جلسه و ارائه نکات مهم و فنی؛ برنامههای در دست اجرای ستاد برداشت محصول مهم و استراتژیک گندم را برای حضار تشریح نموده و افزود؛ هماهنگی بین دستگاهها جهت برداشت بدون وقفه محصولات کشاورزی بسیار با اهمیت بوده و رفع هرگونه مشکلات و موانع موجود با همکاری دستگاههای مرتبط در دستور کار قرار خواهد گرفت. او اضافه کرد شهرستان ازنا بیشترین تولید گندم در استان لرستان را داشته که متأسفانه کمترین سهمیه آرد گندم تخصیصی را داراست، که لازم است مدیر کل محترم غله میزان سهمیه اختصاصی به شهرستان ازنا را اصلاح نمایند.
جمالی در پایان نیز خاطرنشان کرد موارد مهم مطرح شده در جلسه در اسرع وقت صورتجلسه شده و خدمت حضار ارسال خواهد شد، لذا ضروری است دستگاههای اجرایی مرتبط طبق وظایف نسبت به اجرای دقیق این مصوبات اقدامات لازم را مبذول نمایند.

